Chatt

Välkommen till Tilias chatt!

Vi har öppet varje dag mellan 21-22.30

Vi nyöppnar chatten igen vecka 24, måndag 13 juni. <3

Hej och välkommen hit!

Tillsammans hanterar vi på Tilia dessa områden: Ätstörningar, oro/nedstämdhet, ångest, depression, kropp och utseende, självbild, frågor kring sexualitet (HBTQ), mobbning och utanförskap.

Vi har var och en kunskapsområden vi har egen erfarenhet av. Vi berättar detta för att ni lättare ska kunna välja vem som känns bekvämast att prata med. Det är därmed inte sagt att ni är välkomna att prata om precis vad ni vill, med vem av oss ni känner det mest bekvämt med. Du kan läsa mer om oss som chattar nedan.

På grund av att vi har ett ökande antal stödsökande och i dagsläget inte kan ta emot alla som vill chatta med oss, kommer chatten tar paus under april/maj månad.

Vi arbetar på ett nytt chatt-system som kommer att släppas måndag 13 juni, vecka 24. Vi kommer därför att pausa chatten från och med vecka 12, då vi nyrekryterar fler volontärer och provkör samt får ett bättre program att chatta i så vi kan har bättre möjlighet att ta emot er som vill chatta med oss.

Känslan att bli “runtbollad” är vanlig. När vi nu tipsar om andra organisationer är det för din skull, att du ska kunna få stöd och hjälp under tiden vi tar paus. Vill du nå oss gör du det på stod@foreningentilia.se

Här hittar du andra organisationer du kan chatta med när vår chatt inte är öppen:

Maskrosbarn

Bris

Killfrågor.se

Tjejzonen

Jourhavande kompis

MIND, Självmordslinjen

Så här går det till

Chatten är öppen mellan klockan 21 – 22:30. Du är trygg hos oss, det du berättar stannar här. Vi har avlagt tystnadslöfte och har inte anmälningsplikt. Du har alltid möjlighet att vara anonym hos oss.

Du loggar in via starta chatt. Det kommer då upp en chattruta med den aktuella volontären för kvällen, och du startar konversationen själv. Ni som kommer in i chatten skriver den inledande kontakten, alltså ett första ”Hej!”. Detta för att ni själva ska känna er redo för att börja prata med oss, samt om någon till exempel kommer in i rummet, eller att ni av någon annan anledning hinner ångra er. När ni väl inlett kontakten gör vi allt för att ni ska känna er trygga och vilja prata vidare.

Vi kan inte ta hand om akuta händelser från chatten, däremot pratar vi gärna med dig om känslor runt omkring.

Efter chatten

Känns det jobbigt efter avslutat chatt, hänvisar vi till Jourhavande medmänniska: 08-702 16 80, tillgängliga varje natt klockan 21 – 06, året runt.

Vi läser alla chatt-konversationer efter avslutad chatt, för att sedan raderas. Detta för er säkerhet samt volontärers feedback. Utdrag ur chatt-samtal kan komma att sparas, men i avkodat format, för att användas i vårt opinionsbildande arbete. Vi vill även att du respekterar att vi har många att hjälpa, du är alltid välkommen till oss, men respektera den volontär som sitter samt övriga stödsökande med ditt bemötande.  Att berätta för någon som lyssnar gör ofta att det känns lättare. Man behöver hjälp av någon som kan lyssna och som kan hjälpa till att se situationen ur andra synvinklar. Vi vill mer än gärna att detta ska vara en plats där du kan öppna dig om hur det känns att bära på dessa tankar, många av oss har varit där själva.

Klicka på stora “Starta chatt”-bubblan ovan för att börja chatta med oss.

Välkommen tillbaka i juni! <3

SOMMARTEAMET

Vi som kommer att sitta i teamet i sommar 2016 presenteras inom kort!

Bonnie

Caroline L

Maria G

Lina S

Lollo

Tomas

Kort om mig:

ORDINARIE TEAMET (HT 2016)

Vi som sitter i ordinarie teamet har ledigt under sommaren, men ser fram emot att prata med dig igen i höst!

Caroline N2

Caroline N

Johanna

Sofia

RESERVER

Här ser du en presentation av oss som ibland hoppar in som reserver, om någon är sjuk eller får förhinder från sommar- eller ordinarie team.

11329700_10205806882265794_2017789659_n

Ebba